Morgnar och äggvitor

DSC_0794I det här inlägget tänkte jag berätta lite mer om min vardag än jag gjort tidigare – jag tänker att det kanske kan vara en bra idé att få en lite bättre bild av hur mitt liv ser ut, innan ni börjar lite på mina träningstips till punkt och pricka.

Nästan alla mina dagar börjar faktiskt ungefär likadant. Jag vaknar vid klockan sju, kliver upp, slår på en kopp kaffe och gör en omelett. Och nej, det är faktiskt inte vilken omelett som helst – man vill ju undvika att få i sig så där väldigt stora mängder kolesterol, så jag gör alltid min morgonomelett på endast äggvita. Det råder ju väldigt delade meningar om både det där med kolesterol och kolhydrater och mättade och omättade fetter, men eftersom jag studerat kost och hälsa på en väldigt hög nivå vågar jag lova att äggvitor är både nyttigt och ofarligt, och att det nästan inte finns någonting bättre att sätta igång systemet med.

Så, en kopp kaffe och en omelett på tre äggvitor – det är så jag börjar dagen rent kostmässigt. Det här är verkligen en perfekt frukost – när man tränar hårt som jag gör (och som du förhoppningsvis redan gör, eller i alla fall kommer börja med snart!) så är det väldigt viktigt att få i sig en ordentlig dos protein det första man gör på morgonen.

För du visste väl att det är under natten som den största delen av våra musklers återhämtning sker? Så på morgonen är kroppen i ordentligt behov av lite nya byggstenar. Och om du inte ser till att få i dig protein det första du gör så kommer musklerna istället att börja brytas ner, och då är det ju verkligen ingen idé att lägga all den där tiden på träning! Eller hur?

Jag berättar mer om min rutin i nästa inlägg!